- Litteratur
- Förskoleklass - åk 3
- Åk 4-6
Ska vi leka detektiv?
Digital interaktiv deckargåta
Vem vill leka detektiv?
Digitalt författarbesök med interaktiv deckargåta och workshop. Rollspel och improvisationsteater.
Så här går det till.
Genomförande
Före besöket får skolan material tillskickat till sig i form av lärarhandledning, detektivhandböcker och diplom. Pedagogen förbereder barnen genom att de får skapa detektivroller.
Under besöket
- En kort presentation av författaren där barnen har chans att ställa frågor.
- Detektiverna får presentera sig.
- Detektiverna får ta del av ett case.
- Detektiverna får lära känna sex stycken bovar genom bilder.
- Detektiverna får förhöra bovarna.
- Detektiverna får studera ledtrådar. Nu gäller det för detektiverna att komma fram till vilken av de sex bovarna som är skyldig till brottet.
- Detektiverna får ta del av lösning och bekännelse.
Efter besöket
- Detektiverna belönas med diplom.
- Deckargåtan följs eventuellt upp med en workshop där detektiverna… förlåt, barnen får inleda en skrivprocess för att skriva sina egna deckargåtor.
Efterarbete
Förslag på diskussionsfrågor:
När blir en person en bov?
Varför hamnar vissa personer i kriminalitet?
Diskussioner om straff som fängelse m.m.
Framtaget utifrån läroplanens centrala innehåll
Mysteriefabrikens deckargåtor är framtagna utifrån läroplanens centrala innehåll och tränar barnens förmåga i bl.a.kommunikation, interaktion, logiskt tänkande, uppmärksamhet och samarbete. Deckargåtorna kräver inga förkunskaper förutom grundläggande, enkel svenska i tal och skrift. Konceptet finns även att tillgå på engelska.
Allt sker i klassrummet
Ni behöver inte boka resa eller ordna med logi – författaren kommer till er digitalt. Det är snabbt och lätt att boka.
Mål med aktiviteten
Att alla barn ska känna sig delaktiga.
Att alla barn utgår från sin egen nivå utan prestationskrav.
Att alla barn vågar träda fram genom sina detektivroller.
Att barnen lär genom lek.
Tidsåtgång:
Endast deckargåta 120 min
Deckargåta och workshop: heldag
Publicerad
Bokningsbar period
Till och med 2026-12-31
Fakta
Målgrupp: Förskoleklass - Åk 3
Åk 4-6
Max antal deltagare: 30 st (inkl pedagoger)
Längd: 180 min
Antal medverkande: 1
Lokal- och teknikkrav: Storskärm i klassrummet och fungerande ljud.
Övrigt: Aktiviteten sker digitalt.
Kostnad
Interaktiv deckargåta utan workshop: 1 klass 7.000 kr exklusive moms, 2 klasser 13.500 kr exklusive moms, 3 klasser
20.000 kr exklusive moms.
Interaktiv deckargåta + workshop: 1 klass 8.500 kr exklusive moms, 2 klasser 16.500 kr exklusive moms, 3 klasser 24.000 kr exklusive moms.
Dokument och länkar
Bokningsinformation
Aktör: Mysteriefabriken
Ort: Falun
Kontaktperson: Nina Cernold
E-post: info@mysteriefabriken.seTelefon: 073-0298100
Webbplats: https://www.mysteriefabriken.se/sv/digitalt-forfattarbesok-med-interaktiv-deckargata-2.html
Länk till annan webbplats.